Scrapgrejer till försäljning

tisdag 4 juni 2013

Tutorial 4x4 tums minialbum

Hej,
Idag ger jag er en tutorial på det 4x4 tums minialbum som jag visade för 2 veckor sedan, klicka här om du vill se det inlägget. För att visa er vilket minialbum det gäller kommer först bilder på det förra albumet och därefter kommer en tutorial. Detta minialbum är väldigt enkelt att göra och för att bygga stommen räcker det med ett cardstock 12x12 tums. Då kör vi :-)
Detta minialbum är det jag skapat. Minialbum framsidaMinialbum insida2
För att skapa stommen till minialbumet behöver du ett 12x12 tums cardstock. Jag har valt att använda två olika cardstock för att få lite kontrast mellan albumets pärm och sidorna. 
1. Pärmarna: Dela cardstocket så du får en bit som mäter 12 x 4 tum. Biga vid 3 1/2 tum - 3 3/4 tum - 7 3/4 tum och 8 tum. Mellan bigningarna blir det 1/4 tums mellanrum, bara för att sidorna ska få plats och du ska kunna dekorera dina sidor lite.
2. Sidorna: Dela cardstocket så du får 3 bitar som mäter 8 x 3 3/4 tum. Biga alla delar vid 2 tum och 6 tum.MaterialBigade3. Nu är det dags att montera minialbumet. För att göra det lite enklare för er att förstå min beskrivning har jag skrivit var på sidorna som ska limmas.Limma4. Den första sidan ska mittenpartiet limmas fast på pärmens mittenparti. Sidorna ska sättas kant kant med de innersta bigade linjerna.Mitten limmad
5. De andra två sidorna ska monteras fast på mitten partiets två "flärpar". En på varje sida.Limma kanterna
6. Ta-da, nu är albumet klart och redo att dekoreras.KlartKlar2
Hoppas denna tutorial är lätt att förstå, om inte så är det bara att höra av sig så ska jag försöka ändra den så det blir enklare. :-)
Sköt om er!
Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar