Scrapgrejer till försäljning

tisdag 12 februari 2013

Triangel ask


Hej igen alla pysslare!
Idag har skapat en ny typ ask, denna gång är det en triangel ask tror även att den kallas tetra ask eller liknande. Om ni kommer ihåg de gamla trekantiga förpackningarna som Festis såldes i för många många år sedan så känner ni igen denna ask. :-)
Jag har valt att fylla mina två askar med godis att ge till mina pojkar på lördag då vi har kalas för vår äldste son, måste bara göra några till. Men då de är väldigt enkla att göra så går det väldigt fort.
Mina färdiga askar dekorerade jag med blommor och stjälkarna är gjorda av pappersnöre. Även denna gång har jag skapat en tutorial så ni också kan skapa era egna triangel askar.
Dekorerade

För att skapa två askar går det åt ett mönsterpapper.
Materialet jag använt är följande:
  • Mönsterpapper från Inkido (artikelnr: 220012)
  • Papperssnöre (artikelnr: 220055)
  • Pappers blommor (artikelnr: 220052)
  • Pärlor Ivory (artikelnr: 230001)
  • Dubbelhäftande tape (artikelnr: 290002)
Nedan följer en tutorial för att skapa denna lilla "godisgömma":
  1. Skär till pappret så det mäter 15 cm gånger 20 cm.
  2. Sätt en bit dubbelhäftande tape längst den ena kortsidan.Tejpa kortsidan
  3. Skapa en cylinder genom att limma ihop de två kortsidorna.Skapa en cylinder
  4. Nyp ihop ena änden av cylindern. Personligen tycker jag att det är lättare nypa ihop cylindern innan jag sätter fast en bit dubbelhäftande tape längs ena kanten. Vik in ena sidan på cylindern
  5. Nu är det dags att lägga i innehållet i asken innan du bör samma sak på andra änden av cylindern. Innan du ska tejpa ihop cylindern i andra änden ska du rotera  asken 90 grader. Nedan ser ni hur asken ser ut när båda ändarna är ihop limmade.Båda kortsidorna tejpade
  6. För att ge asken en lite mer avancerad look har jag veckat kanterna i båda ändar. Äger du en "wellpapps-maskin" kan du använda den eller så använder du ett falsben och gör vecken med den. Nedan följer bilder på de två alternativen och en närbild på de veckade kanterna.Vecka kortsidanVecka kortsidan med falsbenNärbild vecken
  7. Nu är asken redo att dekoreras efter eget tycke och smak. Jag valde att skapa två blommor per ask. Stjälken har jag gjort av bitar papperssnöre.Dekorerade
Hoppas ni gillar asken och kommer skapa egna med hjälp av denna tutorial.
Vi vill gärna se hur era askar blir, så länka gärna tillbaka till oss om ni bloggar era askar eller maila dem till mig så kan jag visa upp dem här i bloggen. :-)
Sköt om er!
// Marie Hagdahl / Malatezta
malatezta@hotmail.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar