Scrapgrejer till försäljning

tisdag 5 februari 2013

Fågelholk tutorial


Hej igen!
Jag blev tillfrågad av några personer om jag kunde göra en svensk tutorial på hur jag gjorde min fågelholk, och då även i cm. Självklart ville jag göra det så här kommer den :-)
  1. Skär till din cardstock så att den mäter 21 cm gånger 16,5 cm.
  2. Biga vid 5, 10, 15 och 20 cm på långsidan. Biga vid 5, 10 och 15 cm på kortsidan. Cirkeln är ca 3 cm i diameter. Bilden nedan visar hur din cardstock ska se ut med alla bigningar, hålet och en liten bit som ska klippas bort. Biga vid de prickade linjerna, klipp läggs de röda linjerna och det som är blåmarkerat ska klippas bort.Mallen
  3. Nedan ser ni hur mitt cardstock ser ut efter att jag vikt alla bigningar, stansat ut cirkeln och klippt bort hörnet. Notera att den lilla kanten längst långsidan är vikt åt andra hållet än de andra vikningarna.Färdigt att börjaVik lilla fliken
  4. Klipp till en bit OH-plast eller annan plast som är ca 4 x 4 cm och limma fast det över hålet på insidan av asken.Plasta hålet
  5. Limma nu ihop askenLimma ihop askenLimmad ask
  6. Nu är det dags att limma ihop botten.Limma botten
  7. Nu ska vi forma till taket genom att nypa ihop kanterna. Tänk på att öppningen ska vara på samma sida som den du nyper ihop. Bilden nedan visar hur du ska göra. Jag har hålet åt bildens högra sida där vikningen går inåt.Nyp ihop taket
  8. Klipp till en bit cardstock i önskad färg som ska användas som "takpapp". Måtten för denna ska vara 5 gånger 13 cm. Biga denna vid 5 och 6,5 och 8 cm. Vik bigningarna så att mitten vecket blir ett berg och de två andra blir dalar.TakpapenNästan klar
  9. Klipp till "takplattorna" i önskat papper, jag valde ett blårandigt mönsterpapper. "Takpannorna" ska vara 5 x 4 cm och du behöver 6 stycken. Jag valde att klippa kanterna på mina takplattor med en mönstersax för att få en vågig form på dem..Takplattor
  10. Limma nu fast dina "takplattor" på "takpappen" med jämt mellanrum. Du monterar tre per sida.Dax att dekorera
  11. Använd några klämmor för att hålla ihop asken och hålla taket på plats. Nu är det dags att dekorera efter tycke och smak. Jag har valt att dekorera denna fågelholk med tre glittriga blomknappar.Klart
Hoppas att ni gillade denna tutorial och att ni blir inspirerade att skapa egna fågelholkar. Länka gärna tillbaka hit om du använder denna tutorial, och jag vill gärna se de fågelholkar ni skapar :-)
Sköt om er!
Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar