Scrapgrejer till försäljning

tisdag 22 januari 2013

BonBon Box

Idag har jag skapat en BonBon-box. Allt material jag använt kommer från Scrap It Up


Denna box är relativt enkel att göra och jag tycker att den passar bra som "gå-bort-present" när man fyllt den med någonting gott. Varför inte slå in boxen i cellofan och göra en matchande tag till (vilket jag inte gjort denna gång). Sist i detta inlägg finner ni en tutorial hur jag gått tillväga för att skapa den.
Men först ska jag visa er hur min BonBon Box blev denna gång.

Följande material har jag använt för att göra min BonBon Box:
§  Mönsterpapper - Inkido, Autumn Wardrobe Dotty Rain Boots (artikelnr: 220005)
§  Organzaband lila (artikelnr: 270046)
§  Organzaband svart (artikelnr: 270030)
§  Pappersblommor (artikelnr: 220052)



Nu följer en enkel tutorial:
1. Denna BonBon box kan skapas i den storlek som ni önskar. Förutsättningen är att man utgår ifrån ett kvadratiskt papper (d.v.s. alla sidor är lika långa) Jag skapade min box av ett mönsterpapper som var 30x30 cm.
2. Biga pappret så att du delar in pappret i 9 stycken lika stora rutor. Jag bigade vid 10 och 20 cm på ena sidan, vred pappret 90 grader och bigade vid 10 och 20 cm igen.

3. Biga diagonalt i de fyra hörnen. Utgå ifrån hörnet där de två bigade vecken möts ut till spetsen på pappret. Bilden nedan visar hur alla bigningar ser ut.

4. Lägg pappret så att den sida som ska vara inåt i boxen är uppåt. Vik alla bigningar. Hörnens bigningar ska vikas inåt.

5. Gör hål i de fyra hörnen

6. Dekorera de fyra sidorna. Jag har valt att montera tre olika pappersblommor på varandra så att de blir en fin dekoration. Om du dekorerar med text eller figurer så var noga med att kontrollera så att de inte hamnar upp och ner.

7. Trä banden genom de fyra hålen.

8. Knyt en rosett av banden för att binda ihop din BonBon Box.

Hoppas att ni gillade denna tutorial och blir sugna på att göra er egen BonBon Box.
På återseende!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar